Monday, December 31, 2012

penutup 2012

harinie penutup 2012 dan entry terakhir  tuk 2012, esok da bermula tahun baru 2013...tahun 2012 adalah tahun kesedihan aku tanggal 16/01/2012 jam 4.40 ptg  orang yang paling aku sayang dan sanjung telah meninggal aku da keluarga selamanya...allah lebih sayangkan arwah mak aku...al-fatihah tuknya moga rohnya tenang dan damai di sana..aku terlalu merinduinya hanya doa mengiringi pemergiannya.bukan itu sahaja  pd bulan 6 pula abg tiri arwah mak iaitu pak atan menyusul pula dan awal bulan 12 pula abg kandung sama ayah berlainan emak meninggalkan kami juga..

pada pertengahan bulan 12 pula isteri arwah abg tiri mak la minta bahagian suaminya punye tanah...tanah yg diorg minta adalah tanah yg keluarga aku duk skang...bertambahla kesedihan kami..ms arwah masih hidup xde sape berani bunyi kerana katanya namanya pon xde lg dlm bhagian harta pusaka arwah suh duk je berap kali abah  aku usulkan tp mak saudara suh duk je n xde sape yg akan halau itu memang bhgian keluarga mak.skang nie isteri n anak2 diorg yg berbunyi sedangkan nama masih moyang kami lagi sehingga diorang paksa kami secepat mungkin beli tanah nie....adik aku nak beli tp dia pon dlm dilema bb dia da byr deposit umah. diorng nak secepat mungkin..akhirnya abah nekad wat keputusan sendiri tanpa bincang ngan kami dia ckp xmampu beli n mmg ade kalangan saudara yg berduit yg akan beli tanah to  bg abah atinya sudah tawar ngan gelagat diorg.aku terus kelu tuk berkata2 n otak jd beku.kasihan kat adik2 yg belum kahwin mereka akan menumpang umah kami yg da berkeluarga dan kami akan terpisah n xde tempat tuk kami lik ke kg...lagipon abah ade mimpikan arwah mak "abg keluar la dr umah nie takut ade pekara berbangkit di kemudian hari" mendengar kt2 abah bertambah deras linangan airmataku..

yg paling aku sedeh wakaf mak kat situ hari2 abah datang melawat ....abah bleh ckp abah bleh duk mn2 xkisah...sampai skang aku masih xpuas ati bb xpat pertahan tanah to...mungkin ape yg berlaku ade hikmahnya moga allah permudahkan urusan keluargaku.ape yg aku mahu tuk tahun hadapan di harap ade sinar kebahagian tuk keluargaku,diberikan rezeki yg berlipat ganda bg mereka yg memecahbelahkan dan menganiaya keluargaku di harap sgt dpt balasan yg setimpal atas dunia ko bermewahan  yg bkn hak ko sedangkan ko da ade bahagian ko n masih nak tamak lg.igt harta dunia pinjaman sementara memang arwah mak xtinggalkan kami harta dunia tp harta akhirat selalu dia berpesan jgn dilupakan...

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...